My memori

Tuesday, March 29, 2011

Hujan Kali Ini

sudah pernah kukatakan padanya bahwa aku akan selalu menantikan hatinya. akan selalu menjaga cintanya. menjadi makmumnya. kerana kuingin dirinya menjadi yang terakhir bagiku dan aku yang terakhir baginya. kerana (kuharap) dialah yang tercipta dari tulang rusukku.

sudah kukatakan padanya betapa aku juga menyukai hujan seperti dia mencintai titisan air yang turun membasahi bumi yang gersang. betapa aku selalu merindukannya kala hujan datang menyapa tempatku. menyanyikan alunan nada rintik air yang beradu di bahagian atap bilikku..berlagukan kerinduan yang sangat ingin kusampaikan padanya. ingin kuucapkan di hadapannya. ingin ku selimutkan pada dirinya. rasa rindu ini.

kali ini hujan kembali menyapaku. kunikmati setiap titis airnya, setiap alunan nada yang tercipta saat satu persatu titisan menyentuh tanah. seolah kurasakan dirinya hadir bersama hujan ini. bersama titisan rindu yang ada di dalam hatiku saat ini. merindukan dia yang entah merindukanku atau tidak.

hujan kali ini menerbangkan anganku kembali pada beberapa bulan yang lalu. kala aku menikmati titisan hujan di  rumahku..walau hanya berhubung melalu sms.

sejenak aku terdiam dalam hujan ini. ingin hatiku mengambil telefon bimbit ku dan mengucapkan sebuah kalimat rindu padanya.kerana rindu ini akan segera meledak dalam hatiku.

tetapi itu hanya menjadi angan belaka. kerana keberanian yang biasanya melingkupiku seakan-akan hilang tak berbekas. dan aku menjadi seorang pecundang kali ini. pecundang yang hanya mampu menyimpan perasaan tanpa mampu untuk mengungkapkan pada orang yang kusayang. tanpa mampu jujur dengan perasaanku.
kali ini. hanya kali ini (kuharap).

perlahan dan mulai kutemukan rindu ini. kurangkai dalam sebuah kumpulan kalimat yang hanya tercurah untuknya. menjadi sebuah puisi rindu padanya. dan semoga dia tau semua yang kurasa. sekali lagi aku hanya menjadi pecundang yang mengharapkan sesuatu tanpa berusaha..

No comments:

Post a Comment